
Čiernohorská železnica
Čiernohronská železnica (ČHŽ) je úzkokoľajná lesná železnica s rozchodom 760 mm. Jej výstavba začala v roku 1908 a o rok neskôr 1909 začala na trati pravidelná premávka. Bola značne rozvetvená a po druhej svetovej vojne dosahovala historicky najväčšiu dĺžku 131,98 km.
Lesná železnica sa zapísala i do dejín Slovenského národného povstania v roku 1944, keď zabezpečovala pre partizánov dovoz proviantu a munície do hôr. Významným spôsobom prispela ku skutočnosti, že Nemci Čierny Balog nikdy nedobili.
Nástup motorizácie a zdokonaľovanie automobilov, bola príčina definitívneho zastavenia prevádzky na posledných 36 km trate v tej dobe poslednej lesnej železnice na Slovensku. Definitívne zastavenie prevádzky bolo v roku 1982, kedy bolo všetko zariadenie - koľajnice, lokomotívy a vozne určené na zošrotovanie.
Vďaka skupinke nadšencov a bývalým zamestnancom bola ČHŽ zapísaná do *Ústredného štátneho zoznamu kultúrnych pamiatok *.
Slávnostným, dlho očakávaným dňom obnovenia prevádzky ČHŽ sa stal 1. máj 1992. Po prvý raz vtedy vyšiel vynovený parný vláčik pre turistov po opravenej trati. Pribudla druhá, opravená, parná lokomotíva a malý dymiaci vláčik sa tak natrvalo vrátil do srdca slovenských hôr.
Trasy a pravidelné odchody nájdete na webstránkach železničky.